Practice what you preach - Chambers in de praktijk

Geplaatst door op in Nieuws
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 6257
  • 2 reacties
  • Abonneer op updates
  • Afdrukken

Zoals voorspeld was het najaar prettig druk voor Dessgevraagd. Na de vliegende start met een heel weekend Chambers begin september was ik onder andere bezig met: nieuwe cursussen Open Boek bij Bibliotheek Zuid-Hollandse Delta en Bibliotheek Bollenstreek, opleiding Leesconsulent in Tilburg, een module Jeugdliteratuur aan eerstejaars studenten Nederlands aan de Hogeschool Utrecht en het geven van trainingen Boekenkring en Chambers op basisscholen in het kader van het project Cultuureducatie met Kwaliteit waar ik zowel bij Bibliotheek Oostland als bij Bibliotheek aan de Vliet bij betrokken ben. Bij die laatste hadden we een hele studiedag op een school hierover. Vooral de aanpak Chambers maakte wat los…

Want men vond het reuze interessant, maar met kinderen, lukt dat echt? “Ja!”, zei ik natuurlijk vol overtuiging en enthousiasme. Dus vertelde ik uitgebreid over het interessante Chambers-gesprek dat ik met de eerstejaars studenten van de Hogeschool Utrecht had over het boek Slaaf Kindje Slaaf. Dit prachtige jeugdboek van Dolf Verroen beschouwt de slavernij vanuit het perspectief van de blanke plantagedochter die op haar twaalfde verjaardag een slaafje cadeau krijgt. Er viel veel over te praten met elkaar. Er werd zowel over de inhoud als de beleving daarvan én over de literaire vorm gepraat. En over de invloed van die drie elementen op elkaar.

Top natuurlijk, maar nog altijd een gesprek met volwassenen en niet met kinderen. En beroepshalve zie ik die steeds minder vaak van dichtbij. Ik spreek de laatste jaren vooral de helpende volwassenen in de omgeving van kinderen: leerkrachten, bibliothecarissen en soms ouders. Waardevol, maar opeens knaagde het, is Chambers wel zo goed te doen met kinderen als ik beweer? Wanneer deed ik dat zelf voor het laatst? Oftewel, tijd voor actie; uitvoeren wat je beweert! En laat de meester van groep 8 van de school op de studiedag nu ieder jaar Slaaf Kindje Slaaf voorlezen. Een plan was gauw gesmeed, samen met Bibliotheek aan de Vliet ging ik een Chambers-gesprek voeren met zijn groep 8.Aldus geschiedde.

b2ap3_thumbnail_IMG_5355.JPG

 

En? Kan het, een Chambers-gesprek met kinderen voeren? Ja! Ja, natuurlijk! Het was heerlijk om het weer eens in de praktijk te doen. Na het voorlezen van het boek mochten de kinderen reageren volgens de aanpak van Chambers. Wat vonden ze leuk en niet leuk? Welke moeilijkheden kwamen ze tegen, wat snapten ze niet? Welke patronen herkenden ze? Binnen de kortste keren stond het hele digibord vol en hadden we voldoende aanknopingspunten voor een zeer uitgebreid gesprek. Daarin ontdekten de kinderen al pratende dat het gekozen perspectief in dit verhaal vervreemdend werkt en bepalend voor de beleving is. Ze ontdekten dat je gegevens uit een verhaal kunt halen terwijl het er niet letterlijk staat. Zo leerden ze ‘tussen de regels’ te lezen. In één middag werd hun literaire competentie vergroot en mijn overtuiging bevestigd. De aanpak van Chambers werkt!

0

Reacties

Laat uw reactie achter

Gast woensdag, 16 oktober 2019 16:30

Copyright © 2013 Dessgevraagd | Realisatie: OnPole