Open Boek

Geplaatst door op in Training
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 5884
  • 1 reactie
  • Abonneer op updates
  • Afdrukken

Dessgevraagd geeft veel cursussen Open Boek. Dit is een training van vier dagdelen voor leerkrachten basisonderwijs en de cursus leidt hen op tot leescoördinator op de basisschool. In het kader van de Bibliotheek op School wordt deze cursus door het hele land heen veel gegeven. Afgelopen tijd gaf ik de cursus achtereenvolgens bij Bibliotheek Bollenstreek, Bibliotheek aan de Vliet en bij BplusC. Momenteel loopt de cursus bij Bibliotheek Katwijk en Bibliotheek Zuid-Kennemerland en later dit jaar volgt Bibliotheek Zuid-Hollandse Delta. Kortom; Dessgevraagd loopt lekker. Maar wat levert zo’n cursus nu eigenlijk op?

Goed voorbeeld, doet goed volgen.

Halverwege maart was de tweede bijeenkomst in Katwijk. Een grote groep enthousiaste boekliefhebbers kwam weer samen. Een aantal cursisten koppelde meteen terug wat de eerste bijeenkomst hen gebracht had, wat fijn om te horen!

Een van mijn stokpaardjes is het Vrij Lezen. Geef kinderen tijd en ruimte om te lezen in een tekst naar eigen keuze: dat kan fictie zijn maar ook non-fictie, poëzie, tijdschriften of strips. Wie leest wat ‘ie zelf wil lezen, zal aandachtiger en met meer plezier lezen. Wie graag leest wordt beter in lezen en wie beter is in lezen gaat graag lezen, en wordt zo weer beter in lezen enzovoorts…. de positieve spiraal

Veel leerkrachten zijn het snel met me eens dat het belangrijk is om hier tijd voor vrij te maken. Soms is het dan nog lastig om ze ervan te overtuigen dat kinderen dan écht zelf mogen kiezen wat ze lezen. De uitleg van de positieve spiraal helpt hierbij. Ander punt is: wat doet de juf (of meester) tijdens dit kwartier vrij lezen? Gewetensvraag…. Want het lijkt een goed moment te zijn om de zwakke lezers extra instructie te geven of de rekenschriften schreeuwen erom om nagekeken te worden. Ik begrijp dat heel goed, ik weet nog precies hoe het was om al die ballen in de lucht te moeten houden als leerkracht. En toch vind ik dat de juf of meester tijdens dit leeskwartier óók moet lezen. In een boek of tijdschrift of strip naar keuze. Want goed voorbeeld doet goed volgen. En het is het ideale moment om als leerkracht zelf op de hoogte te blijven van de jeugdliteratuur.

Wat heerlijk was het dus dat een leerkracht me vertelde dat ze dit direct in de praktijk was gaan brengen. En wat er in haar klas gebeurde was helemaal mooi. Ze zette de kinderen aan het lezen en pakte zelf ook een boek. ‘Juf, wat doe je?’, vroeg al gauw een kind. ‘Ik lees.’, sprak ze en ging ermee verder. Perfect: geen discussie, geen gedoe, gewoon een bondig antwoord op de vraag en doorlezen maar. Binnen no time zat iedereen lekker te lezen. Doordat ze zelf het goede voorbeeld gaf, hoefde ze geen enkele keer te waarschuwen of om stilte te vragen en was er een fijne leessfeer geweest. Goed om te weten uit de praktijk, het werkt dus!

dbos 33-e168988393 Lezende kinderen

Het leesplan

Vanmiddag was de afsluiting van de cursus Open Boek in Leiden, georganiseerd door BplusC en Jeugdboekhandel Silvester. Het was een bijzonder fijne afsluiting. Onder het genot van een smakelijke High Tea luisterden we naar een mooi verhaal verteld door Hermine van Helden van De Verhalenkoffer. Omdat verhalen en vertellen belangrijk zijn voor een goede leesontwikkeling. En gewoon heel fijn zijn om naar te luisteren. Daarna was het tijd om de cursisten de certificaten uit te reiken. Een feestelijke afsluiting.

IMG 4055 Open Boek High Tea

Om dat certificaat te behalen schreven ze voor hun eigen school een leesplan. In dit plan geven ze aan wat de school nu doet aan leesbevordering en wat ze de komende tijd verder op touw gaan zetten. Veel cursisten maken hiervoor gebruik van de website van www.leesplan.nl Iedere cursus weer ben ik aangenaam verrast hoe goed scholen hun eigen situatie in kaart brengen en welke kleine en grote veranderingen ze naar aanleiding van de cursus Open Boek gaan realiseren.

Schoolbibliotheken worden gesaneerd, nieuwe boeken worden aangeschaft en voorlezen en Vrij Lezen worden structureel doorgevoerd, liefst in de hele school. Werkgroepen worden opgericht, de monitor wordt ingezet om een vinger aan de pols te houden en de scholen gaan de bibliotheek als een echte partner zien. Collega’s worden voorgelezen in teamvergaderingen, methoden worden kritisch tegen het licht gehouden en op sommige scholen wordt klein gestart met eerst een aanpak in de eigen bouw. Overal krijgt lezen en leesplezier een serieuze plek.

De plannen maken me altijd blij en trots. Hoe meer mensen het belang van lezen en leesplezier inzien, hoe meer kinderen hier profijt van hebben. En daar is het natuurlijk uiteindelijk om te doen! Zeker vandaag, op de geboortedag van Hans Christian Andersen én Internationale Kinderboekendag.

Blijf lezen! 

intchildbookday

 

 

0

Reacties

Laat uw reactie achter

Gast woensdag, 16 oktober 2019 16:24

Copyright © 2013 Dessgevraagd | Realisatie: OnPole